• Ikgastarten.nl

    Een uniek content marketing concept, in samenwerking met de MT MediaGroep. Op de website van alle banken - zo ook die van de Rabobank - is vooral ruimte voor product informatie, niet voor alle expertise die een bank ook heeft. Als starter op de markt ben je voornamelijk op zoek naar informatie. Met ikgastarten.nl biedt de Rabobank informatie over alles wat met (het starten van) een onderneming te maken heeft. Van het maken van een logo, tot het zoeken van een bedrijfsruimte, aanvragen van de VAR en het doen van een belastingaangifte. Waar mogelijk wordt aan deze informatie een product van de Rabobank gekoppeld, maar de informatie staat altijd op de eerste plaats, niet het product.

    Succes op de lange termijn

    In een dergelijk project is het niet realistisch om grote successen in de eerste maanden te verwachten. Je bent minstens een half jaar bezig om een fatsoenlijke content basis, een fanbase en indexering bij Google op te bouwen. Maar het succes is er zeker, op het moment van schrijven komen er in de drukte dagen maar liefst 200.000 unieke bezoekers per maand op de site langs. Allemaal bezoekers die de gevonden informatie koppelen aan het merk en de producten van de Rabobank.
    Het is niet alleen een website, ook een Twitter kanaal met meer dan 5700 volgers en een wekelijkse nieuwsbrief met meer dan 35.000 abonnees dragen bij aan het succes.

    Rol van Aubergine IT

    In dit project hebben we laten zien dat we duidelijk meer zijn dan een 'build and deliver'-partij. Wij bieden sinds het begin van de site zeer regelmatig ondersteuning, denken en bouwen mee aan de website indeling, social media strategie, zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine advertenties (SEA). Vanwege de langdurige relatie die we in dit project hebben kunnen opbouwen is er een zeer hecht multi-disciplinair team uit meerdere bedrijven ontstaan. Met recht een unieke samenwerking van een uniek concept met een uitzonderlijk resultaat.

    Content marketing voorbeeld

    Met de nominatie voor de B2B Marketing Award 2013 (helaas ging die net aan ons neus voorbij) en de klinkende bezoekercijfers zien wij dit project als het voorbeeld voor content marketing. In samenwerking met de MT MediaGroep (voor het redactionele deel) zijn wij in staat om een flexibele en inhoudelijk sterke website neer te zetten waar een bedrijf zijn klanten daadwerkelijk mee helpt.

    Klaar voor de start!

    Content is niet alleen tekst, ook video en interactieve elementen zijn mogelijk

  • RTL Nieuws Facts

    RTL Nieuws is een klant waar we al jaren mee samenwerken. Een van de mooiste en leukste was RTL Facts. Datajournalistiek is sterk in opkomst, ook bij RTL en is er juist steeds meer data dat aan de nieuwskijker gepresenteerd kan worden.

    Uit deze gedachte is het idee van RTL Facts geboren. Er was behoefte aan een toolbox om makkelijk datasets te kunnen presenteren die gebruikt konden worden om verhalen te versterken en bovenal te personaliseren. In veel van de tools kan jouw persoonlijke situatie ingevuld worden (woonplaats, gezinsformatie, school etc.) waarna het voor jouw relevante feit gepresenteerd wordt. De voor jouw relevante conclusie kan rechtstreeks gedeeld worden via sociale media waarbij je vrienden weer verder kunnen zoeken naar hun persoonlijke conclusie.

    Complexiteit vs. flexibiliteit

    Voor ons was complexiteit versus flexibiliteit een grote uitdaging. Aan de ene kant wil je de redacteur zoveel mogelijk mogelijkheden geven, aan de andere kant wil je ook dat het daardoor niet te complex wordt. Er is daarom veel tijd gestoken in het terugbrengen van de tools naar hun essentie en wat daarvoor nodig is. Veel overleg en een aantal prototypes later is er een systeem waarmee allerhande tools mogelijk zijn, en waar ook later nog makkelijk nieuwe functionaliteit aan toegevoegd kan worden.

    Voor ons erg leuk om te zien is dat er met de huidige toolset al tools gemaakt worden die we zelf van te voren nooit bedacht hadden. Verder is er gekozen voor een duurzame samenwerking zodat eventuele aanpassingen en verbeteringen die enkel vanuit de code gemaakt kunnen worden snel doorgevoerd kunnen worden. Want om half 8 zit iedereen klaar voor het RTL Nieuws.

    Datajournalistiek is hot

    RTL voert dagelijks nieuwe feiten op

    Soms eenvoudig, maar ze eisen wel de aandacht op

    Data visualiseren om het leesbaar te maken

  • Den Haag

    Een prachtige case hoe in korte tijd een mooie interactieve site gemaakt kan worden in samenwerking met UnitID. Op verzoek van de gemeente Den Haag hebben we een site ontwikkeld die fungeert als marktplaats voor ruimtes en activiteiten in de gemeente. 

    Waarom deze site?

    In Den Haag zijn honderden scholen, sportaccommodaties, bejaardenhuizen, kantines en buurthuizen die slechts een beperkt deel van de dag gebruikt worden. Aan de andere kant zijn er - zeker door de bezuinigingen op de buurthuizen - steeds meer stichtingen, verenigingen en clubs die ruimte zoeken voor hun workshop, bridgeavond of computercursussen. Deze vraag en aanbod worden bij elkaar gebracht op buurthuisvandetoekomst.denhaag.nl.

    Traject

    Voor deze website was er een zeer krappe deadline van 3 weken wat ervoor zorgde dat afstemming essentieel werd. Dit werd opgelost door dagelijkse meetings - vaak fysiek - met de klant, UNITiD en Aubergine IT. Ook hebben de ontwerpers een deel van de tijd naast de programmeurs gezeten zodat er extreem snel geschakeld kon worden.

    Door gedurende het traject alle disciplines mee te laten denken bij de dilemma's die er waren kon er optimaal gebruikt worden van alle mogelijkheden die er zijn. Uiteindelijk is de website keurig binnen de deadline opgeleverd, tot ieders tevredenheid.

    Gebruikte technieken

    De beperkingen in tijd hebben een grote rol gespeeld bij de keuze van de techniek. Daarom is hiervoor het Aubergine IT CMS gebruikt, dit CMS gedraagt zich als een blokkendoos waarmee heel snel complexe pagina's in elkaar gezet kunnen worden. Hiermee konden de relatief complexe structuren van een accommodatie keurig gemodelleerd worden.

    Opvallend aan deze website is het niet gebruiken van HTML5. De reden hiervoor is een praktische; om aan de webrichtlijnen te voldoen was het tijdens het maken van de site niet toegestaan om HTML5 te gebruiken. Gelukkig zijn eind 2012 nieuwe webrichtlijnen actief geworden die dit wel mogelijk maken.

    Webrichtlijnen

    De gemeente Den Haag heeft toegang tot de site voor minder valide en slecht ziende hoog op de lijst staan, en terecht! Met alleen al 275.000 slechtziende en 45.000 blinde mensen in Nederland is dit een belangrijke groep die ook op het internet zijn weg moet kunnen vinden. En ook al doen we dat altijd, hebben we dit keer met extra veel zorg de webrichtlijnen geimplementeerd die ervoor zorgen dat sites voor iedereen goed te volgen zijn. Dit werd dan ook beloond doordat we in 1x slaagde voor de webrichtlijnen test, en met trots het groene mannetje op de site hebben mogen zetten. Een diploma waar we best trots op zijn.

    Accommodaties en activiteiten kunnens snel gevonden worden

    De website is geoptimaliseerd om zoveel mogelijk mensen te kunnen bedienen

  • HTML Deliverer

    Een front-end project opleveren bestond eerder uit niets anders dan een aantal HTML pagina's online te zetten waar men doorheen kon klikken. De huidige ontwikkelingen op internet, en dan met name de apparaten waarmee we internetten, dwingen websites met meer factoren rekening te houden. Zo is het zaak websites op apparaten van alle formaten goed werken en weergegeven worden.

    Complexe pagina's gemakkelijk testen

    Nieuwe technieken helpen bij het op maat maken van websites voor verschillende apparaten. Het testen van een website op ieder apparaat apart is een hels karwei. Daarom hebben wij een tool ontwikkeld waarin je een website kan opleveren en alle pagina's gemakkelijk kan testen. Met deze tool kun je gemakkelijk door alle (soorten) pagina's lopen en deze op verschillende formaten weergeven. Zo kan er getest worden op de website goed reageert op de beschikbare ruimte van een apparaat.

    Open source

    De tool die we hebben gemaakt is open-source en vrij te gebruiken onder de MIT licensie. Bekijk de demo of download de code op GitHub.

    Intuitive layout

  • Primoforum

    Primoforum hebben we gemaakt voor een startup. Met deze tool kunnen trainers en facilitators (mensen die beslisprocessen faciliteren) met een groep mensen een beslissing nemen. Grofweg komt het erop neer dat de facilitator een sessie voorbereid met een aantal open en gesloten vragen. Tijdens de sessie kunnen deelnemers met hun telefoon of tablet inloggen met een code die op een beamer staat. De facilitator kan op zijn laptop vragen tonen op de beamer en de ingelogde tablets activeren zodat de deelnemers de vraag kunnen beantwoorden. Als de deelnemer een vraag beantwoord staat het antwoord instant (binnen enkele tienden van seconde) op de beamer en bij de facilitator in het scherm. Meer over de werking op Primoforum.com.

    Technisch hoogstandje

    Qua project is dit op meerdere vlakken iets waar we bijzonder trots op zijn. Qua technologie stack gebruikten we hiervoor:

    • Node.js: voor de instant communicatie op basis van websockets
    • Symfony 2: voor de API
    • AngularJS: voor de clientside code
    • Sass/Compass: CSS precompiler

    Het blijft mooi om te zien dat als de facilitator de taal van de sessie veranderd, er 10 tablets van taal veranderen binnen een seconde. Ook is de hele app gebouwd op basis van het API-first principe, daarna hebben we hier de verschillende apps tegenaan gebouwd. Maar niet alleen op het gebied van stack, ook kleine details worden wij vrolijk van. Alles is retina, we gebruiken een icon font voor, de (complexe) release gaat met 1 druk op de knop en de configuratie van de SSL certificaten krijgen een A+ van SSLLabs.

    Laat zien dan!

    Nou; als je er zo trots op bent kan je vast onwijs gave screenshots laten zien? Dat is dus een beetje lastig bij deze applicatie. De coolness zit hem voornamelijk in de synergie tussen beamer, facilitator en de tablets. Binnenkort kan je zelf een (proef)account aanvragen om het zelf uit te proberen. Meer interesse in de achterliggende techniek? Bel ons en we laten graag wat zien!